ΞΕΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

O IAN ANTΕΡΣΟΝ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΟΠΟΛΗ ΜΕ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΩΝ «ΤΖΕΘΡΟ ΤΑΛ»

Έρχεται στις 1 Οκτωβρίου στην Τεχνόπολη ο Ίαν Άντερσον σε μια σόλο συναυλία με τα  καλύτερα τραγούδια των διαλυμένων οριστικά «Τζέθρο Ταλ». Ευκαιρία να ξαναανακαλύψουμε την μουσική ενός εκ των πλέον αγαπημένων και κορυφαίων συγκροτημάτων της δεκαετίας του 70.

Οι μέρες των μπλουζ

Οι «Τζέθρο Ταλ» ιδρύθηκαν το 1967 στο Λούτον, από τον Ίαν Άντερσον και τον Γκλεν Κόννικ και μετέπειτα «Τζων Έβαν Μπαντ», με την βοήθεια του μπλουζ κιθαρίστα Μάικ Άμπραχαμς και τον φίλο τους Κλάιβ Μπάρκερ στα ντραμς. O Άμπραχαμς ήταν φίλος και μαθητής του ελληνικής καταγωγής πατέρα του εγγλέζικου μπλούζ Αλέξις Κόρνερ και το ντεμπούτο του συγκροτήματος “This Was” συνδύαζε τις μπλούζ και τζαζ επιρροές του Άμπραχαμς και τις φολκ επιρροές του Άντερσον. Όμως η αποχώρηση του πρώτου και ο ερχομός του Μάρτιν Μπάρε απομάκρυνε σιγά-σιγά το συγκρότημα από τον ήχο του μπλουζ ροκ.

Απομακρυνόμενοι από το μπλουζ

Με τον Μπαρέ στην κιθάρα οι «Τζέθρο Ταλ» θα ηχογραφούσαν το «Stand Up» του 1969, το μοναδικό άλμπουμ τους, που πήγε στο Νο 1 των εγγλέζικων τσαρτς. Από την μία συνδύαζαν την ηλεκτρική φολκ (ηλεκτρικές διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών του 17ου και 18ου αιώνα) και από την άλλη το προγκρέσιβ ροκ, ένα στυλ που επέκτεινε τα όρια του ροκ, πηγαίνοντας πέρα από τα 3λεπτα τραγούδια, την φόρμα  κουπλέ-ρεφρέν και συνδυάζοντας το ροκ με την κλασσική, την φολκ και την τζαζ. Ανάμεσα στα καλύτερα κομμάτια του δίσκου το περίφημο «Bouree in E minor», το πέμπτο μέρος από την «Σουίτα σε Μι ύφεση» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.

Το Benefit του 1970 υπήρξε από τα πρώτα άλμπουμς που ηχογραφήθηκαν στην καινούργια progressive εταιρεία Chrysalis. Στην διάρκεια της περιοδείας τους στην Αμερική, ο  Άντερσον θα εκδήλωνε την αντίθεση του στην κυρίαρχη κουλτούρα των ναρκωτικών. Το 1971 κυκλοφορούσαν το κορυφαίο τους αριστούργημα «Aqualung», όπου στο επηρεασμένο από την φολκ «My God», ο Άντερσον τραγουδούσε στίχους με αναφορές στην ενορατική ποίηση του Ουίλλιαμ Μπλέηκ: «Tι Τον κάνατε; / Τον κλειδώσατε στο χρυσό Του κλουβί / Τον λυγίσατε μέχρι να ταιριάζει την Θρησκεία σας / Είναι ο Θεός του παντός / και είναι μέσα σε εμένα και εσένα».

Το «Thick As A Brick» ήταν ένα ακόμα αριστούργημα, όπου μια σύνθεση καταλάμβανε τις δύο πλευρές του άλμπουμ, κάτι που δεν προϋπήρξε στο ροκ. Ακουγόταν δε σαν μια συμφωνία με επιρροές από κλασσική, μεσαιωνική, φολκ, τζαζ και ροκ μουσική.

songs_from_the_wood

Το 1977 , σε μια περίοδο όπου κυριαρχούσε το άμουσο και μηδενιστικό πάνκ, αυτοί κυκλοφορούσαν το «Songs from the Wood», όπου ο Άντερσον απότεινε φόρο τιμής στην γενέτειρα του (Σκωτία) και την κουλτούρα της. Στο ομώνυμο τραγούδι τραγουδούσε: «Αφήστε με να σας φέρω τραγούδια από το δάσος / να σας κάνω να νοιώσετε καλύτερα από ότι ξέρετε / Να σας ξεσκονίσω από την κορυφή μέχρι τα νύχια / Να σας δείξω πως ανθίζει ο κήπος». Ενώ στο «Ring Out Solstice Bells», εξυμνούσε το χειμερινό ηλιοστάσιο των Δρυίδων. Ήταν και η μοναδική φορά που ο Άντερσον έγραψε τραγούδι με την προοπτική να γίνει ποπ επιτυχία ή να ακουσθεί στο ραδιόφωνο.  

Το «Heavy Horses» και το συγκλονιστικό «Stormwatch» ολοκλήρωναν μια φολκ οικολογική τριλογία που ξεκίνησε με το «Songs from the Wood” πριν πειραματιστούν με το ηλεκτρονικό ροκ («Under the Wraps»), το χέβυ μέταλ («Crest of A Knife») και την «έθνικ» («Roots to Branches»). Το 2005 θα τους έβρισκε να συνεργάζονται με την Νέα Φιλαρμονική της Φρανκφούρτης σε εκτελέσεις κλασσικών κομματιών τους.

Έχοντας δει 4 φορές τους Τζέθρο Τάλ στην Ελλάδα έχουμε να πούμε ότι η ερχόμενη συναυλία θα είναι ένας ύμνος σε μουσική δεξιοτεχνία και παραδοσιακές αξίες σε ριζοσπαστικό πλαίσιο.